Inhoud


Voorwoord


Inleiding


  • Nabouwen van de werkelijkheid
  • Bandwagon-effect
  • Spiegel van de Hyper-Cyber-Age ziel
  • Gezichtspunt

    Ervaringen


  • Trip door een volle leegte: John Barlow
  • Recht in het schilderij: Luc Sala
  • Niet herscheppen maar ontscheppen

    Techniek voor dromers


  • De realiteit gevangen
  • De basis van Virtual Reality
  • Interactie
  • Niveaus van VR
  • Intelligente virtuele werelden
  • Cyberspace en telecommunicatie: Internet
  • Bewegen in VR
  • Zelf maken

    William Bricken: Het positieve scenario: overal toepasbaar


  • VR-toepassingen
  • Enorme databases
  • Praktische VR-toepassingen
  • Humane toepassingen
  • Creatief gebruik
  • Wat heb je voor een eenvoudig VR-systeem nodig?

    Historie


  • Theoretisch kader
  • Man-computer symbiosis
  • Het Cyber-woord
  • Overheidsresearch
  • NASA en Defensie
  • Defensie: Simnet
  • VPL
  • Reality Built for Two (RB2)
  • AutoDesk
  • Sense8

    Interfaces, sensors en effectors


  • De (hu)man-machine interface
  • Controls
  • Gezichtspunt vanuit de `actor'
  • Stereohelm
  • Mechanisch, optisch en elektronisch deel
  • Sequential RGB video
  • Visortron
  • Microsharp
  • Geluid
  • Geluidsiconen
  • Feedback
  • Tactiele feedback
  • Voelbare terugkoppeling
  • Sensors
  • DataGlove
  • Bewegen
  • Aanwijzen, menu's, commando's
  • Op een ander spoor

    Het VR-platform: de hardware


  • VR-rekenwerk: zware klus
  • Eisen aan het platform
  • De Amiga
  • De zware platforms
  • Silicon Graphics
  • Graphics subsysteem
  • Standaardisatie

    De VR software


  • Breed aanbod van software
  • Opzet
  • Computer Aided Design (CAD)
  • Modelling-software
  • Animatiesoftware
  • Simulatiesoftware
  • Driedimensionaal
  • Stereo
  • Belichting
  • Spelsoftware
  • Object-georienteerd programmeren
  • Low-end Cyberspace-software
  • Een voorbeeld: VPL-programmatuur
  • WorldToolKit
  • AutoDesk Cyberspace CDK
  • Supercape VRT
  • Virtus Walkthrough
  • Calibre
  • Public Domain

    Aanslag op de zintuigen; gevaren van VR


  • Gewicht, bewegingsvrijheid
  • Simulatorziekte
  • Display mismatch
  • Stralingsbelasting
  • Stereofocus
  • Epilepsie-inductie
  • Sociale impact
  • Techno-stress
  • Hygiene

    VR anno 1995


  • De reuzen komen
  • IBM
  • Sun
  • SunVR
  • Engeland
  • Japan
  • Universitaire Research
  • VR in Nederland en BelgieČ
  • Primitieve demonstraties
  • TU Delft
  • Calibre
  • Kantoor van de Toekomst
  • Cybertronic Art Group
  • New Dimension
  • Verkeerskunde Groningen
  • Estec
  • Vedaland
  • VRA
  • VRIG nl
  • BrainSaloon Club
  • Egosoft
  • VR in Belgie
  • Genootschap voor Virtuele Realiteit

    Games: Virtual Reality in de vermaakssfeer


  • Recreatief gebruik
  • Merchandising en Commercialisering
  • Passief vermaak
  • Techniek en commercie
  • Stereo-TV
  • Gezondheid
  • Computerspelletjes
  • Arcade-spelautomaten
  • Virtuality
  • BattleTech
  • Attractieparken zoals Disneyland
  • Home-theater VR
  • Virtual Cafe
  • Virtual Museums
  • VR in filmprodukties
  • VR-inpassing in TV-produkties
  • Kabel als medium
  • Creatieve concepten
  • Culturele impact
  • Mediamiek medium
  • Hallucinatie
  • Illusies
  • Cybersex, Telesex, Teledildonics en verder
  • Vreemde werelden
  • Taal: interactieve dialoog of orakel
  • Verbale structuur
  • Interactie en dialoog
  • Computer-psycholoog
  • Racter-verteller
  • Gedichten-generator: Poe
  • Jeffrey Shaw
  • Orakel
  • Quantum-coprocessor; Deus ex Machina
  • Software-engines
  • Psychology-engine
  • Kunstmatige Wijsheid
  • CyberArt: VR-kunst

    De andere dimensie: kunst


  • Virtuele werktuigen en instrumenten
  • Kunst als opener
  • Installaties
  • Mandala: projectie VR
  • Optredens
  • Virtual Museums
  • Kritische houding
  • Turing-medium

    Cyber-psychologie en therapie


  • Grensvlak van binnen en buiten
  • De psychedelische effecten
  • Aanslag op de zintuigen
  • Sensory Deprivation
  • Herbeleefde ervaringen
  • Virtual Reality en hypnose
  • De juiste stemming
  • Rustgevende frequenties: brainmachines
  • Hersengolven
  • Ervaringen
  • De stap naar VR
  • Computerverslaving
  • Gevaren
  • De `Silicon Revolution': alternatieve informatie-technologie
  • Computerverslaving
  • Gevoelig voor macht
  • Sociale gevolgen
  • Nachtmerrie of echt gevaar
  • Magische wereld
  • Mystiek
  • Dubbel gebruik
  • Alles in de machine
  • Memes: vastgelegde denkpatronen
  • Memes: acceptatie en verslaving
  • Collectief geheugen zonder hart
  • Computers als datapakhuizen vervangen ons geheugen
  • Culturele verarming
  • Informatica
  • Informatisering tweezijdig zwaard
  • Informatieverwarring
  • De andere definitie
  • De dimensies van informatie
  • Alienated Experience
  • De realiteit ter discussie
  • Nieuw handvat
  • Omslagpunt
  • Paradigm-shift
  • Absoluut, relatief of actief?
  • De stap naar VR
  • Door de spiegel heen: door John Walker
  • Voorbij `User interfaces'
  • Wat komt er verder
  • Andere wereld
  • Door het scherm heen naar Cyberspace
  • Cyberspace in een koffertje
  • Cyberspace-software
  • Environment

    Wat voor pak trekken we aan? door Myron Krueger


  • In het pak hijsen
  • Samengaan
  • Cyberspace : door Bruce Sterling
  • Maar wat is nu Cyberspace?
  • Trademark oorlog rond `Cyber-'
  • Spacemakers, poppen en spelers: Randall Walser
  • Theatermedium
  • Patrons
  • De Spacemaker als tovenaar
  • De rol van de spacemaker
  • Jaron Lanier interview
  • Niet als drugs
  • Beperkte bandbreedte
  • De uitdaging van Virtual Reality
  • Het Elektronisch Perspectief: Timothy Leary
  • Leary's visie: Elektronische power in handen van het individu
  • Info-orgaan
  • Spiegelgevecht: Gibson & Leary
  • De quark van de decade
  • Mc Kenna's VR Totemdier: de Octopus
  • Stemmen als beelden
  • Zien wat we bedoelen
  • Technologie is Drug
  • Kritiek op de onwerkelijkheid: William Bricken
  • Kernwoorden en karakteristieken van VR
  • Vraagstukken
  • Definities
  • Electronische vrijheid van meningsuiting: John Perry Barlow
  • Presidentiele maatregelen
  • Stellingen

    Literatuur en software


  • Auteurs
  • Tijdschriften
  • Boeken
  • Artikelen
  • CD-ROM's